به بهانه ادعای واهی فرقه احمد بصری بررسی می‌شود؛ دین

به بهانه ادعای واهی فرقه احمد بصری بررسی می‌شود؛

دشمنان دین همواره به دنبال ضربه زدن به جریان اسلام و به ویژه مذهب شیعه بوده اند. یکی از نقاط قوت شیعه در طول تاریخ اعتقاد به وجود امام حاضر و ناظر و امام زمان بوده است که همواره از طرف دشمنان تشیع این عقیده مورد هجمه و حمله قرار گرفته است.
یکی از این مدعاین دروغین مهدویت فردی به نام احمد بصری است که خود را فرزند امام زمان علیه السلام معرفی می‌کند. این ادعا که به نوعی مهم‌ترین ادعای اوست، دارای تناقض و اشکالات جدی است. بر اساس روایات، نام و محل قیام یمانی با مشخصات احمد بصری متفاوت است و هیچ همخوانی با یکدیگر ندارند. بنابراین به برخی از شاخصه‏ های یمانی که از سوی اهل بیت(ع) معرفی شده‏اند اشاره می‌شود:

الف).‌ یمانی از یمن است: در خصوص موقعیّت جغرافیایی قیام یمانی، به شهرهایی هم‌چون: صنعا، عدن، اشاره شده است؛ البته روایات صنعا مستفیض بوده و از طریق شیعه و سنّی نقل شده است.
همه این موارد در حالی است که احمد الحسن از بصره بوده و حتی در تمامی بیانیه‏ هایش مردم را به سمت بصره متوجه کرده است. در حالیکه برخی از روایات، اشاره به این مسأله دارند که حتی یک یاری کننده از بصره برای حضرت نخواهد بود. به عنوان نمونه:
عن جعفر بن محمد(ع) أنه قال لقوم من أهل الکوفه:‌ «ما یقوم مع قائمنا من أهل الکوفه إلا خمسون رجلا، و ما من بلده الا و معه طائفهٌ الا أهل البصره فإنه لا یخرج معه منهم انسان»(1). همراه قائم ما فقط پنجاه نفر از کوفه قیام خواهد کرد و هیچ سرزمینی نیست مگر اینکه گروهی به یاری وی می‏شتابند الا اهل بصره، پس همانا حتی یک انسان به همراه قائم خروج نمی‏کند.

ب). نام یمانی: آنچه در روایات پیرامون نام یمانی ذکر شده است، مردّد بین «حسن یا حسین»، «صالح»، «اصبغ بن زید»، بوده وگاهی او را «سعید» و «نصر» و «منصور» نیز خوانده‌اند.

ج). هم ‌زمانی خروج یمانی با سفیانی: آنچه از مسلمات خروج یمانی بشمار می‏رود، خروج ایشان به صورت همزمان با سفیانی است. چنانچه حضرت امام رضا(ع) می‌فرمایند: «خُرُوجُ السُّفْیَانِیِّ وَ الْیَمَانِیِّ وَ الْخُرَاسَانِیِّ فِی سَنَهٍ وَاحِدَهٍ فِی‏ شَهْرٍ وَاحِدٍ فِی یَوْمٍ وَاحِدٍ نِظَامٌ کَنِظَامِ الْخَرَزِ یَتْبَعُ بَعْضُهُ بَعْضاً فَیَکُونُ الْبَأْسُ مِنْ کُلِّ وَجْهٍ وَیْلٌ‏ لِمَنْ‏ نَاوَاهُمْ‏…»(2). خروج سفیانی، یمانی و خراسانی در یک سال، یک ماه و یک روز و ترتیب آنها همچون رشته مهره‌ها پشت سر هم خواهد بود. سختی از هر سو پدید آید، وای بر کسی که با آنها مخالفت و دشمنی کند».
در حالیکه احمدالحسن ضمن ادعای یمانی بودن خود، بیش از ۱۰ سال است که دعوت خود را علنی کرده است و حال آنکه تا کنون از خروج سفیانی هیچ خبری نیست.
در این باره باید گفت که احمد الحسن زاده ۱۹۶۸ میلادی در بصره عراق است. او در سال ۱۹۹۲ از رشته مهندسی عمران دانشگاه بصره فارغ‌التحصیل شد و سپس به تحصل در حوزه علمیه نجف پرداخت، وی در سال ۲۰۰۴ دعوت خود را آغاز کرد. در سال ۲۰۰۸ در نواحی بصره و ناصریه بین حامیان احمد الحسن موسوم به «انصار المهدی» و نیروهای دولت عراق درگیری مسلحانه رخ داد که در آن حدود ۷۹ نفر کشته شدند. وی مدعی است که همان سید یمانی است که در باور شیعه دوازده امامی به عنوان یکی از علائم قطعی ظهور امام زمان(عج)، پیش از ظهور قیام می‌کند.

پی نوشت:

  1. شرح الاخبار، ص ۳۶۶
  2. کتاب الغیبـه، نعمانی، ص۱۷۱ و بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۳۲ و إعلام الوری، ص، ۴۲۹
  3. موسسه تحقیقاتی حضضرت ولیعصر
  4. گروه فرهنگی بروج، http://borouj.ir

نظرات