مناسب‌ترین میان وعده‌ها برای دانش‌آموزان بهداشت و سلامتی

مناسب‌ترین میان وعده‌ها برای دانش‌آموزان

نرگس جوز‌دانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به اینکه صبحانه در تغذیه دانش‌آموزان اهمیت بسزایی دارد اظهار کرد: متاسفانه برخی دانش‌آموزان به علت اینکه صبح‌ها دیر از خواب بیدار می‌شوند صبحانه مصرف نمی‌کنند.

جوز‌دانی بیان کرد: انرژی مغز از گلوکز تامین می‌شود بنابراین اگر دانش‌آموزان پس از بیدار شدن از خواب صبحانه مصرف نکنند در یادگیری دروس با مشکل مواجه می‌شوند.

وی با تاکید براینکه صبحانه باید شامل همه گروه‌های غذایی باشد خاطر نشان کرد: عدسی یا لو‌بیای پخته شده از جمله مواد غذایی مناسب برای صبحانه دانش آموزان است، همچنین این افراد می‌توانند در صبحانه از لبنیات مانند یک لیوان شیر یا کمی پنیر به همراه انواع مغزها همچون گردو استفاده کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: مصرف کره به همراه مربا یا عسل نیز در وعده صبحانه برای دانش‌آموزان مفید است.

 جوز‌دانی درباره بهترین میان وعده ها برای دانش‌آموزان گفت:‌ میان وعده باید متنوع باشد انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه مانند هویج و ذرت پخته شده،‌ مغزها همچون گردو و بادام،‌ میوه‌های خشک شده مانند توت و انجیر خشک و برگه‌ها از جمله‌ میان وعده‌های مناسب برای دانش‌آموزان هستند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: والدین می‌توانند انواع کیک‌های خانگی را به همراه پودر بادام، پسته و گردو، اسنک‌ یا پیراشکی‌های خانگی را برای میان وعده فرز‌ندانشان در نظر بگیرند.

جوز‌دانی با اشاره به اینکه پفیلا‌ (ذرت بو‌داده) خانگی نیز جایگزین مناسبی برای انواع ‌چیپس و پفک‌ها است گفت: دانش‌آموزان باید از انواع ماهی‌ها مانند سا‌لمون و حلوا هفته‌ای دو بار استفاده کنند. ماهی حاوی امگا 3 است که در افزایش هوش و تمرکز دانش‌آموزان تاثیر بسزایی دارد. گردو نیز یکی دیگر از منابع غنی از امگا است که جایگزین مناسبی برای ماهی محسوب می‌شود.

 وی یادآور شد: دانش‌‌آموزانی که علاقه فراوانی به مصرف سوسیس و کالباس دارند می‌توانند گوشت‌های فرآوری شده یا اسنک‌های خانگی تهیه شده با مرغ،‌ ماهی و گوشت را جایگزین کنند همچنین برای ترغیب دانش‌آموزانی که علاقه چندانی به مصرف صبحانه ندارند می‌توانیم شکلات را به شکل کامل یا کرم کنجد‌های شکلا‌تی در این وعده بگنجانیم.

 

نظرات