چه عواملی می تواند باعث کند شدن روند پیری شود بهداشت و سلامتی

چه عواملی می تواند باعث کند شدن روند پیری شود

پیری و سالمندی مرحله ای از زندگی است که هیچ چیزی نمی تواند آن را متوقف کند. همه ما هراسی از پیر شدن داریم و هیچ کس از این قضیه مستثنا نیست. با این حال شما می توانید روند پیری را با اتخاذ عادت های سالم و خاصی کندتر کنید. ژنتیک، رژیم غذایی، شیوه زندگی، ورزش، استرس و بسیاری از عوامل خارجی دیگر بر روند پیری تاثیرگذار است و می تواند به آن سرعت ببخشد. در اینجا ۱۰ عادت افرادی که مسن هستند ولی به نظر کم و سن سال تر می آیند آورده شده است. شما نیز از بین آن ها مواردی را که مطمئن هستید می توانید انجام دهید انتخاب کنید و به انجام آن ها عادت کنید تا روند پیری شما نیز کندتر شود.

هر روز به پوست خود رسیدگی کنید.

به گزارش آکاایران: پیری و سالمندی قبل از همه چیز در پوست شما نمایان می شود. بنابراین مراقبت و رسیدگی به پوست بسیار اهمیت دارد. برای مراقبت از پوست خود همیشه آن را مرطوب و نرم نگه دارید .تحقیقات نشان داده است که پیدایش چین و چروک در پوست تا حد زیادی می تواند با استفاده از یک مرطوب کننده حاوی رتینوئید کاهش یابد. علاوه بر مرطوب کننده و شستن صورت دوبار در روز با استفاده از یک پاک کننده ملایم می تواند خاک، گردو غبار و محرک های دیگر را از پوستتان دور کند.


از پوست در مقابل نور خورشید محافظت کنید.

قرار گرفتن در زیر نور خورشید به مدت طولانی می تواند باعث آسیب های جدی شود و منجر به ایجاد لکه هایی رو پوست، افتادگی و چین و چروک پوست شود. همینطور قرار گرفتن در زیر خورشید امکان ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد. حتما قبل از رفتن به بیرون از خانه حتی زمانی که هوا ابری است از ضدآفتاب استفاده کنید و  آن را در طول روز چندین بار تجدید کنید. ولی با این حال اشعه فرابنفش باعث باعث تولید ویتامین D در بدن شده که این ویتامین برای سلامت استخوان ها ضروری است. پس بهتر است هر روز صبح زود به مدت ۱۵ دقیقه بدن خود را در معرض نورخورشید قرار دهید تا ویتامین مورد نیاز بدن جذب شود.

,[categoriy]
پیری و سالمندی

در طول شب حتما خواب کافی را داشته باشید.

در حالت عادی بزرگسالان باید ۷ تا ۹ ساعت در هر شب بخوابند. خواب کافی خطر ابتلا به بیماریهای قلبی، چاقی و دیابت را کاهش دهد. علاوه بر این خوابی کافی به بهبود حافظه کمک زیادی می کند. تحقیقات نشان داده است افرادی که در طول شب کمتر از ۶ ساعت می خوابند سه برابر بیشتر از بقیه افراد در معرض ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت قرار دارند.

خواب همچنین تاثیر مستقیمی در پوست شما دارد. در هنگام خواب بدن شما کلاژن و الاستین که برای داشتن پوست سالم ضروری است، تولید می کند. کیفیت خواب تاثیر بسزایی در عملکرد پوست و پیری زودهنگام دارد. خواب نامناسب به روند پیری سرعت می بخشد. بعد از یک روز طولانی، شما نیاز به هفت یا هشت ساعت خواب مفید دارید. قبل از رفتن به رختخواب حتما دوش بگیرد و یا موسیقی آرامش بخش گوش دهید. انجام این ها  کیفیت خواب شما را تحت تاثیر گذاشته و باعث می شود آرام و آسوده بخوابید. خواب کافی باعث سرزندگی و نشاط شما می شود.


حتما رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی کنید.

تغذیه نقش مهمی در ظاهر و پوست شما دارد. برای به تاخیر انداختن پیری و سالمندی بهتر است به رژیم غذایی مدیترانه ای روی آورید. رژیم غذایی مدیترانه ای به خوردن غذاهای گیاهی مانند میوه سبزیجات غلات کامل ، حبوبات و آجیل تاکید دارد. خوردن ماهی دوبار در هفته و کاهش نمک نقش مهمی در این رژیم غذایی دارد. این رژیم غذایی شما را به نخوردن گوشت قرمز تشویق می کند. تحقیقات نشان داده است که اتخاذ یک رژیم غذایی مدیترانه حتی اگر از میانسالی نیز شروع کنید باعث مهار حملات قلبی و سکته می شود و از مرگ زودرس مانع می شود.

,[categoriy]
پیری و سالمندی

جهت کند شدن روند پیری و سالمندی به طور منظم هر روز صبح پیاده روی کنید.

ورزش پیری و سالمندی را به تاخیر می اندازد پس بخشی از زندگی روزمره خود را به ورزش اختصاص دهید.اگر شما نیز فرصت رفتن به باشگاه را ندارید و نمی توانید هر روز برای آن زمان صرف کنید در این صورت پیاده روی یک گزینه بسیار عالی برای شما می باشد. پیاده روی یک ورزش عمومی برای همه افراد در همه سنین ها است. پیاده روی به تناسب اندام، تقویت سیستم ایمنی بدن و حتی به افزایش سلول های نوین مغزی کمک می کند.هر روز صبح ۳۰ دقیقه از زمان خود را به پیاده روی در یک محیط باز اختصاص دهید، اکسیژن تازه دریافت کنید و از بودن در طبیعت لذت ببرید.

 منبع : آکا ایرانن

نظرات